tirsdag den 4. oktober 2011

Almindelig proportionsforvrængning i dagens Danmark

Jeg lever i et samfund, hvor vi åbenbart synes, at det er helt i orden, at folk dyrker sex med hinanden på landsdækkende tv i diverse reality-serier, for så frisindede er vi nemlig. Til gengæld er det selvfølgelig ikke i orden at mødre ammer deres babyer på en café. Det er ’ulækkert’ og ’grænseoverskridende’ er der blevet udtalt i diverse debatter i løbet af ugen – for så frisindede er vi nemlig ikke. Det passer overhovedet ikke ind i vores fashionable (københavner)tilværelser at en baby har brug for mad. Men lur mig om ikke moren har mere brug for at gå på café og babyen mere brug for mad, end de unge mennesker har brug for at udstille deres sexliv på tv. Hvordan er vi nået dertil, at det, som er naturligt, bliver betragtet som noget ’klamt’ og ’frastødende’, mens det til gengæld bliver betragtet som ganske legitimt og normalt at få blæst et samleje, i eksempelvis ’Paradise Hotel’, op på fladskærmen derhjemme?

Vi kæmper ude i verden for andre menneskers frihedsrettigheder, men vil selv binde mødrene til hjemmet, fordi de ikke må amme offentligt? Jeg har hørt at, i USA skal de amerikanske kvinder amme under et slags ’telt’ hvis de ammer offentligt – så er de da snart de eneste, der får lov til at være i fred ’under et telt’. Men sagen er den, at det skal vi ikke ud i, vi skal holde fast ved at der skal være plads til spædbørn i det offentlige rum. Folk skal kunne tage deres barnevogn med i bussen i fred, stille barnevognen foran cafeen uden at nogen tager den og amme babyen på cafeen uden, at vi udviser spor andet end hensyn til den almindelige pleje af vores kommende generationer.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan kun være enig med dig - det er så trist. Da jeg fik mine børn for mange år side, da var det overhovedet ikke en tanke, at nogen kunne føle sig stødt over at se en ammende mor. Vi ammede hvor som helst og når som helst. Øv for udviklingen.

    SvarSlet
  2. Tusind tak for støtten! Det er en rigtig uheldig udvikling. Heldigvis er der stadig mange mødre som ikke lader sig generer, men ammer når der skal ammes. Der var en der ammede foran mig i toget forleden og jeg synes faktisk bare at det var hyggeligt :)

    SvarSlet