mandag den 28. marts 2011

Om at træffe valg


Nu har jeg skrevet, i hvert fald en gang, at det ikke altid er en selv, der ved, hvad der er bedst for én, men nu vil jeg alligevel forsøge mig med et par ord om at træffe valg. Jeg mener nemlig ikke udelukkende, at det ikke altid er en selv, der ved, hvad der er bedst for én. Jeg mener ligeså meget, at man altid skal lytte til sin mavefornemmelse frem for sin fornuft, når man skal træffe et valg. Der findes selvfølgelig mange forskellige valg og det er ikke dem alle sammen, der er lige vigtige, men det er min overbevisning, at noget af det klogeste, man kan gøre her i livet, er at lytte til sin mave.

Når folk af og til sætter spørgsmålstegn ved de valg, jeg har truffet, tænker jeg derfor, at det må være, fordi vi ikke betragter valget ud fra det samme grundlag. Hvor ville kunsten være, hvis vi alle sammen var fornuftige hele tiden? De valg som folk oftest ryster på hovedet af er mine karrieremæssige valg og mine økonomiske valg: Lige præcis de valg som jeg har været allermest i tvivl om, men som jeg samtidig er allermest stolt af.

Jeg får tit den fornemmelse, at folk ikke tror, at jeg har tænkt mig ordentligt om, inden jeg besluttede, som jeg gjorde, men lige netop med karriere og økonomi, har jeg nogle statements, som jeg gerne vil dele med jer.

Jeg mener først og fremmest, at man som borger bidrager bedst til samfundet ved at foretage sig det som man er allerbedst til og holder allermest af (de to ting hænger ofte sammen). Alle mennesker har et eller andet, som de er dygtige til og jeg kunne have valgt mange andre studier, hvor jeg kun kunne have været en byrde for samfundet; erhvervsøkonomi, jura, matematik etc., men jeg har valgt at læse dét, som jeg holder allermest af og er allerbedst til. Derfor tror jeg også, at det er her, jeg vil kunne bidrage bedst, om det så er et brugbart studie eller ej.

Men nu er det heller ikke fordi, at jeg føler, at jeg må retfærdiggøre alle valg, jeg har truffet, bare fordi jeg ikke træffer dem på et grundlag af fornuft. Hvornår ville det nogensinde gøre mig lykkelig? Jeg prøver blot at give et indblik i min tankegang på de her områder.

Der er sikkert ikke mange der ved, at jeg rent faktisk, på ét enkelt område har en meget klar mening om penge og økonomi: For jeg må da ærligt indrømme, at det hverken er de ting jeg finder mest interessante eller lettest at forstå.

Jeg mener ganske enkelt, at det mest dyrebare man kan bruge sin penge på her i livet er oplevelser og at oplevelser og oplysning er det mest værdifulde, der findes på Jorden. Jeg forstår ikke de mennesker, der står med 100.000 kr. i hånden og tænker: Lad mig da købe en ny bil frem for en jordomrejse! Men her skal man igen blot lytte til sin mavefornemmelse. Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar