torsdag den 5. januar 2012

DIY nytårsmenu

Som I nok allerede ved kan min kæreste og jeg være en lille smule nørdede. Så jeg kan da godt ærligt indrømme, at vi gik så super meget op i årets nytårsmenu, at jeg simpelthen bliver nødt til at lave et indlæg om det. Om ikke andet så for at I kan blive inspirerede til næste nytår. Men også fordi jeg har lovet mig selv at blogge noget mere om mad. Her bringer jeg således nytårsmenuen:

Vi var meget i tvivl om hvad vi skulle lave til forret. Nytåret før havde vi lavet noget med nogle grønne asparges og noget serranoskinke og noget olivenolie, så det skulle i hvert fald være noget med fisk denne gang. Valget faldt på blinis (små russiske madpandekager). En blini med laks og en med rejer. Jeg faldt naturligvis for den her ret, fordi den har et russisk præg. Det sværeste ved den var at skaffe boghvedemel. Jeg ville gerne have toppet den med nogle rødløg (for det gør russerne) og noget avokado, men det glemte jeg i farten (dronningens skyld faktisk). Den blev heldigvis lækker alligevel:


Opskrift på blinis:
200 g boghvedemel
200 g hvedemel
1 stor tsk. bagepulver
1 tsk. salt
Lidt honning
1,2 dl vand
3 dl. tykmælk
4 æg, delt i blommer og hvider
1 stor spsk. smeltet smør + klaret smør til bagning

Bland de to slags mel med bagepulver og salt.
Rør vand, tykmælk, æggeblommer og honning grundigt ind i dejen.
Sæt den et lunt sted i en times tid. Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen sammen med det smeltede smør. Bag små tykke pandekager på en blini-pande. Hvis man ikke ejer sådan én, kan de også bages på en stor tefalpande, blot må man sørge for at de ikke kommer til at røre hinanden, og at de ikke bliver større en 10-12 cm i diameter.

Fast besluttede på, at vi skulle have lammekølle til hovedret – uanset om det var udsolgt i samtlige dagligvareforretninger – måtte vi gå til slagteren på Vesterbro Torv (i øvrigt fremragende). Som solgte os et lækkert stykke kød. Min søde kæreste marinerede lammet på ”kokkemåden” som han selv siger, det som jeg kalder ’the Nikolaj Kirk way’ – altså sådan lidt på slump med noget rødvin og nogle krydderier og noget hvidløg mens man står og brummer ”arww det bliver godt det her” og laver store armbevægelser. Derfor ingen opskrifter i denne afdeling. 


Til lammekødet fik vi ovnstegte kartofler – the greek way (altså med feta) og en lækker grøn salat. Vi fik selvfølgelig også det fantastiske langtidshævede brød (en opskrift jeg har fra min mor – altid et kvalitetsstempel). Opskriften lyder således: (så jeg håber ikke det er en familiehemmelighed)

25 g gær
1 liter koldt vand
1 1/2 spsk salt
1 spsk sukker
1 kg hvedemel

Gæren smuldres ned i vandet. De øvrige ingredienser tilsættes og blandingen røres sammen til en grødlignende dej.
Dejen skal hæve i 8-10 timer.
Når dejen er hævet hældes den ud i en bradepande og fordeles så den er jævn.
Olivenolie, rosmarin og salt stænkes ovenpå.
Brødet skal bage i 30 min ved 200 grader.   

La grande finale. Desserten. Min yndlings italienske dessert. Fløde, fløde, fløde… Pannacotta! Som jeg nu med stort held selv har tilberedt to gange. Denne dessert kræver grundighed, tålmodighed og stor respekt for husblas. Følg opskriften til det tangerer autisme – så er den lige i skabet.  

Opskrift (til seks personer fra Karolines Køkken):

½ liter Arla Karolines Køkken® Piskefløde 38%
korn af 1 stang vanilje
6 spsk sukker
4 blade husblas

Varm langsomt fløden op i en tykbundet gryde med vaniljekorn og -stang samt sukker. Lad det koge ved svag varme og uden låg i ca. 15 min. Læg husblassen i blød i koldt vand i ca. 10 min. Flyt gryden fra varmen, fisk vaniljestangen op og tilsæt den udblødte husblas. Rør i cremen til husblassen er helt opløst. Hæld derefter cremen i 4 større eller 6 lidt mindre skåle eller forme - skyllet med koldt vand. Stil dem tildækket i køleskabet i mindst 4 timer eller til de er faste og kan vendes ud.

Som forme brugte vi de der lave plastikkaffekopper, de er bøjelige og det gør pannacottaen nemmere at vende ud – i teorien. For netop det med at vende dem ud er sådan set den største udfordring ved denne ret. Det kræver teknisk snilde. Det lykkes altid til sidst. 


Gourmetjohn og hans væbner kokkererede til pannacottaen en chokoladesovs der tog udgangspunkt i Brødrene Prices opskift, men blev en let federe specialudgave. Den blev helt ekstraordinær. Men jeg aner ikke hvad de gjorde, så her er brødrenes opskrift:

150 g. bitter chokolade
2 spsk kakao
2 dl piskefløde
Ca. ½ dl vand
Sukker efter smag

Bring fløden i kog og tilsæt finthakket chokolade. Rør kakao i og fortynd med vand. Smag til med sukker. 

Mange bestiller nytårsmenuen udefra. Det er jeg (trods røg og rod i køkkenet) glad for at vi ikke gjorde!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar