torsdag den 17. maj 2012

Eksamensbrok

I går skulle jeg have et eksamensspørgsmål udleveret og jeg må indrømme, at det jeg var mest nervøs for, var, om jeg ville være i stand til at finde eksamensspørgsmålet på AU’s (ja, så er vi på den igen) kaotiske hjemmesidehelvede. Jeg tror ikke, at det ville have lykkes mig at opspore det, hvis ikke det var fordi, min søde underviser havde været forudseende og sendt en mail med et link og ordene ”det ser ud til at spørgsmålet bliver udleveret her”. Hun havde heldigvis ret.

MEN SÅ er der jo det kære eksamensspørgsmål (og jeg har luftet det på facebook), man kan virkelig se, at vi kun er tre der tager den eksamen, for det er ikke noget der er brugt mange minutter på: ”Der ønskes en diskussion af islam og muslimer i Vesten”. Til den tredje sidste eksamen på min bachelor skal jeg simpelthen kunne bevæge mig direkte fra en ikke-eksisterende problemstilling og op på et diskuterende taksonomisk niveau, for spørgsmålet siger jo også indirekte, at der ikke ønskes nogen redegørelse, analyse eller perspektivering. Okay. Jeg ved godt, at jeg sætter tingene lidt på spidsen nu, for det får de jo selvfølgelig alligevel og de får også en fin hjemmefabrikeret problemstilling, for ellers kan man ikke skrive en velfriseret eksamensopgave.

Det undrer mig bare, at man vælger at give os et spørgsmål, der er så bredt. Det er selvfølgelig for at undersøge, om vi er stand til at udvælge relevant pensum ud fra de vedlagte bilag og lave vores egen vinkling. Men det ændrer ikke på, at opgaven skal indeholde en generel diskussion af islam og muslimer i vesten og det er jeg simpelthen ikke sikker på, at jeg kan gøre på sølle 12 sider. Hvis det skal være på den her måde, så kunne de ligeså godt have gjort det til en fri skriftlig opgave, hvor vi selv skulle reflektere os frem til en problemstilling ud fra pensum, måske med en aktuel vinkel, osv. (det er jo også det vi skal nu, men hvis den havde været fri, havde jeg ikke behøvet at sidde og vente i spænding i går kl. 10, så kunne jeg have skrevet den, når jeg ville). Jeg mener, hvis opgaven alligevel skal være bunden, så gør den dog rigtig bunden, så det ikke bliver sådan noget uspecifikt halvhjertet noget. Så kan jeg sidde her i min eksamenshule og spekulere på, om min (lidt snævre) vinkel er repræsentativ for den diskussion der ønskes. Åh altså. Undskyld mit brok. Nu er jeg klar til at fortsætte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar