tirsdag den 7. februar 2012

Dovenprins?

En del af overskrifterne i dag har handlet om, at DR har ”afsløret” at kronprinsen ikke ”arbejder” ligeså meget som en gennemsnitlig dansker. Det har de gjort ved at kigge i hans kalender. Jeg orker ikke at skulle til at forklare lige nu, hvorfor jeg går ind for kongehuset. Jeg er bare en verdensfjern, historieelskende, nostalgiker der ser det som et fuldstændig harmløst, men dejlig hyggeligt og spektakulært, levn fra fortiden. Jeg ser dem ikke som overbetalte kontanthjælpsmodtagere. Jeg synes nærmere, at det er lidt synd for dem.

Tilbage til kronprinsen: Folk bør tænke på, at kronprinsen ikke har ”prins” som profession, men som identitet. Det er en identitet, vi (samfundet) har pålagt ham ved hans fødsel, og han har aldrig haft mulighed for, at sætte sig selv udenfor den rolle, som han ikke selv har valgt. Han repræsenterer det her land 24/7 uanset om det så står i hans kalender eller ej.

Jeg synes også, at folk skal tænke på, at kongehusets medlemmer er de eneste borgere i det her land som er sat fuldstændig udenfor demokratiet og derfor heller ikke har nogen demokratiske rettigheder. De har ingen indflydelse på deres egen position og er blevet pålagt at bruge hele deres liv på at repræsentere et land, som de ikke engang har stemmeret i. De udfører en serviceposition for os og er i konstant samfundstjeneste. Og de må ikke engang brokke sig, for de må ikke udtale sig politisk.

Ja, siger folk, men de har slotte og dyre biler og flotte kjoler og mange penge. Okay, siger jeg, men det kan du ikke købe mine demokratiske rettigheder for. For slet ikke at tale om min ret til selv at bestemme, hvad jeg vil bruge mit liv til.

Der er vidst vigtigere debatter at sætte på dagsordenen, end kongehuset (igen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar