fredag den 10. februar 2012

En tur på café

Ovenpå det meget læste indlæg om kronprinsen (!?) trænger vi da vidst lige til at komme lidt ned på jorden igen. Så hvad med en tur på café? For laaaang tid siden var der én der opfordrede mig til at skrive om mine yndlingscaféer i Aarhus. Jeg kan ikke huske hvem det var. Dengang kunne jeg ikke rigtig se, hvorfor jeg skulle have noget at skulle have sagt på det område. Og sådan er det måske stadig.

Men jeg har fundet ud af, at bare fordi mine veninder og jeg kender en lækker café, så betyder det ikke, at alle andre også gør det. Det tager tid at opbygge et godt café-repertoire. Mit er stadig ikke så omfattende, som det kunne være. Men jeg ELSKER at gå på café, som den humaniorastuderende jeg er. Sådan er dét. Her kommer en top fem. Hvis man kommer i de samme kredse som mig, vil man ikke synes den er nogen nyskabelse. Hvis man intet ved om cafélivet i Aarhus vil den derimod være begyndelsen til en åbenbaring. Here it goes.

Kvindemuseets Café 

Hvis man har lyst til et lille trip tilbage til noget der minder om fin de siècle tidens Wien, med duften af kaffe og nybagt chokoladekage hængende lifligt i luften, fine antikke møbler og ægte (som i helt autentisk) caféstemning og atmosfære – så er det her man skal gå hen. Her går tiden i stå og man kan få lov til at spise fransk chokoladekage med flødeskum og drikke adskillige kopper lækker te, mens man svælger i forestillingen om det forrige i århundrede.


Café Stardust

Her er et sted, hvor man føler sig hjemme fra det sekund man kommer ind af døren. Hvor man selv må vælge af hvilken fin, guldkantet kop man vil drikke sin te og hvor der desuden sælges plader, fransk nougat og bøger om mumi-troldende, for bare at nævne nogle eksempler. Atmosfæren er afslappet og stueagtig og møblerne og musikken er i høj grad med til at skabe hyggen.


Fairbar

KFUMogKs nonprofit café er et sted, hvor man ikke blot kan få lækker te, varm kakao og specialøl (man kan også få kaffe, men jeg drikker ikke kaffe), udover “bare” at være en almindelig café er der nemlig også masser af spændende foredrag, koncerter og kunst. Så kan man vidst ikke rigtig forlange mere, vel? Men der er mere: Alt overskuddet går nemlig til et støtteprojekt i Indien og alle bartenderne arbejder frivilligt. Se dét er da et rart sted!


La Cabra

Jeg kan godt lide det her sted, fordi det bare emmer af god stil. Ikke bare god stil på den der overgearede præfinanskrise måde, men virkelig dybfølt god stil. Eftersigende kan man få rigtig god kaffe. De har i hvert fald helt fantastisk te. Det er et sted der har sin helt egen personlighed og sine helt egne særpræg. Og så kan man virkelig mærke, at den gode kvalitet kommer i første række. Bonusinfo: Her har jeg fået den bedste hindbærsnitte nogensinde.


Løves bog - og vincafé

Denne café er vidunderlig, fordi der også er bøger. Bøger giver stemning og atmosfære til et sted og jeg føler mig hjemme iblandt dem. Derfor var jeg også på pletten da Løves åbnede her i byen. Det er nemlig et sted lige efter mit hjerte. Og de har god te. Desværre er der nogle gange propfyldt, det viser jo bare at stedet er populært, men det er så ærgerligt at troppe op og slukøret måtte gå igen.



Så var der nogle caféer der fik lidt gratis publicity og hvis du er ny i byen, så fik du forhåbentlig et sted eller to at gå hen, når cafétrangen melder sig. Jeg kunne have nævnt mange flere og nogle undrer sig måske over, hvorfor jeg ikke også har nævnt oplagte steder som RisRas, LYNfabrikken og Sigfreds Kaffebar nu jeg var i gang. Det er også fabelagtige steder. Gå derhen også.

Det har været meget svært at vælge og der er stadig rigtig mange steder jeg mangler at besøge, men som jeg synes ser hyggelige ud. Og der er steder, jeg kun har været en enkelt gang og mangler at danne mig et indtryk af. Ergo: Der er mange caféture at glæde sig til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar